Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Valborgsmässoafton

Publicerad 2017-04-30 22:09:52 i Allmänt,

Vandring i Skrylle med Linda och Oscar. Lunch på Skryllegården efteråt. Soligt och fint under hela vandringen.

Vi har bott här i snart 13 år men aldrig varit och tittat på majbrasan på Sankt Hans. Men idag tog vi oss dit. Och det var riktigt trevligt.
Lite bilder från idag.

I detta nu...

Publicerad 2017-04-30 11:29:20 i Allmänt,

Just i detta nu känns livet perfekt. Solen skiner. Jag har cyklat " min Flyingerunda" 24,5 km. Perfekt att cykla så tidigt, det blåste bara lite och i Räftenbacken hade jag nog lite medvind. Första gången i år som den kändes bra😊. Jag har sprungit fartlek efter det i 30 min. Nu sitter jag i solen på altanen och skall börja en ny bok " Toner i natten" av Jojo moyes.

Lördag 29 april

Publicerad 2017-04-29 17:51:49 i Allmänt,

Kan man vara lycklig men ändå må dåligt ibland? Jag tror inte att det finns ett helt lyckligt liv. Men ett liv bör nog bestå av många lyckliga stunder. Om man ser tillbaka i sitt liv så finns det så många roliga och fantastiska saker som hänt. Finns en hel del av de andra lite mindre roliga också.

När vi har passat Emma och Julia så är det ibland en lite hopplös känsla att man inte klarade av att ha roligt hela tiden. Vi hade en jättetrevlig kväll igår. Men idag när vi var i Skrylle så bråkade de hela tiden. Det mesta av ens energi går då åt att medla mellan dem. Tänker att man borde umgås med dem en i taget. Då hinner man prata och umgås och lära känns dem. De är så himla söta när de inte bråkar💚.
Har sprungit en runda och en del av ångesten försvann bort. Löpning är min bästa medicin. Men det är inte lika lätt längre att få min kropp att förstå det, hjärnan vet😊.
Trodde hela tiden att det skulle börja regna. Jag hade en magnifik himmel framför mig när jag sprang. Nu chillar jag i soffan och lyssnar på Beatles på Spotify och jag är så nära lycklig jag kan vara.

här är jag med sötnosarna.
Björkarna lyser svagt ljusgröna
En fantastisk himmel på min löprunda
Belöning efter löprundan

Lördagsmorgon

Publicerad 2017-04-29 08:08:57 i Allmänt,

3 lediga dagar ligger framför oss. Halvkugger i soffan och ser en film med Julia. En riktigt söt sådan. Hundpensionatet heter den, tror jag.

Emma och Julia har sovit över. Få se vad vi skall hitta på idag.

Lite bättre idag...

Publicerad 2017-04-27 21:44:00 i Allmänt,

Gymet i morse! Fick lite migränkänningar på jobbet på eftermiddagen. Gick hem och lade mig i soffan. Gick ändå på spinningen. Bra pass med Linda. Känner mig fortfarande "låg". Vet inte riktigt varför. Tänker mycket på att jag inte har så många år kvar att jobba. Jobbet är en stor del av ens liv. Och att nu är det ganska lätt att överblicka det som är min framtid. Vet inte ens om man säger framtid i min ålder. I stort är jag ganska nöjd med livet. Jag hoppas att jag har en del bra år kvar. Att jag får vara frisk. Jag vill resa. Jag vill umgås med mina barn. Och barnbarn. Ibland dagdrömmer jag om att vinna pengar, men det är ingen garanti för lycka. Nog med tankar nu. Dags att gå och lägga mig. Planen är att springa på löpbandet i morgon. Få se om det blir av, det innebär att jag måste gå tidigt till gymet.

Pissdag rent ut sagt...

Publicerad 2017-04-26 19:50:57 i Allmänt,

Ingen bra dag. Jag vill att den skall vara över. Att morgondagen skall vara här snart och med den en helt annan känsla.

Det har varit nästan som en vanlig dag.
Jag gick till gymet i morse. Och efter jobbet sprang jag en runda men då med den här gnagande otillfredsställande känslan som inte vill försvinna.
Jag har lagat mat till en fullständigt ointresserad man vad gäller att äta mat tillsammans. Jag brukar inte bry mig, för jag gillar att vi äter tillsammans. Men har nu bestämt mig för att nu är det slutlagat vad gäller vardagarna. Få se hur länge det håller. Vi sitter i uterummet. Vi har precis druckit kaffe. Livet borde vara underbart. Men det är det inte just nu. Bara för att jag låter helt meningslösa och onödiga tankar fara runt i huvudet.
Jag vet att man skall ta vara på dagen. Att jag har det så mycket bättre än många människor. Men just nu hjälper inte det.

Skriv inläggstext

Ännu en dag i livet

Publicerad 2017-04-24 21:06:00 i Allmänt,

Måndag, veckans första dag. Gymet i morse. Det har blåst och regnat hela dagen. Hade egentligen tänkt att jag skall cykla ute på måndagar. Men jag hade kollat på vädret och insåg att cykla ute idag är nog inte så roligt. Nu slutade det regna och det klarnade faktiskt upp, men det blåste 14m/s. Och jag hatar motvind. Så jag lämnade träningsväskan på gymet efter morgonträningen. Gick dit direkt efter jobbet och körde på motions-spinningcykeln istället för att gå på spinningen som inte börjar förrän kl sju. Så vi kunde äta mat tillsammans härhemma inte så ofta vi gör det på vardagarna. Projektet: äta upp det som finns i frysen och skafferiet fortsätter....Chile sin carne, med vegetarisk "färs" , vita bönor och lite annat.

Helgen slut

Publicerad 2017-04-23 19:49:16 i Allmänt,

Söndagskväll. Uterumshäng. Blåsigt värre idag med. Men ganska soligt också.

Dagen började med att vi kollade på Emma på centrala idrottsplatsen där ungdomarna fick prova lite olika grenar.
Genomkyld blev man efter en stund. Men det var roligt att se.
Fick bli en kort löprunda idag. Med lite fartlek.
Sen har det inte blivit så mycket gjort. Tiden flyger iväg.
Lagat mat. Druckit kaffe i uterummet.
Och så är snart den här dagen slut.

Nyttig efterrätt

Makalöst trött

Publicerad 2017-04-22 20:27:00 i Allmänt,

Sitter i uterummet. Och är så trött i mina ben. Eftersom jag inte sprang i går så kände jag att det var ett måste att springa idag. Sprang ung 1 mil tidig förmiddag. Brrr..så kall vinden var.

Idag skulle jag vandra med Constance i Landskrona. Det blev 21 km. Gick till Ålabodarna från Borstahusen sen via Glumslöv till Tomatens hus. Emellanåt var motvinden hård. På Tomatens hus  åt vi lunch. Jag valde tomatpaj, inte jättegod, drack en rabarberdryck till som var fantastiskt god.
Sen hade vi mest sidvind på vår väg tillbaka till Landskrona. Och vi gick på en stor ganska trafikerad väg. Ovanan att gå i vandringskängor gjorde att jag hade rejält ont i ljumskarna och lårens insida.
Insåg ju att om jag ska laga maten i kväll när jag kommer hem så får det vara något som inte är för tillkrånglat.
Så det blev färdig potatisgratäng och färdig sås till laxen. Lade ner lite ner tid på salladen, det blev riktigt gott.
Sen har vi suttit i uterummet, jag hittade ett minnesmagasin över Sven-Erik Magnusson på Willys som jag har suttit och läst.

Fredagskväll

Publicerad 2017-04-21 20:33:41 i Allmänt,

Ångest över att jag hoppade över löpträningen. Det regnade och blåste när jag gick hem från jobbet. Jag kunde inte förmå mig att springa. Tränade i morse på gymet. Helt ok dag på jobbet.

Lagade mat när jag kom hem, känner att vi nog måste " laga mat av det vi har i skafferiet och frysen" ett tag framåt i tiden.
Så att man slipper slänga mat.

Spinning i kväll.

Publicerad 2017-04-20 21:21:59 i Allmänt,

Spinning med Linda. Roligt pass. Det var längesedan jag var på spinning känns det som.

Gymet i morse. Ganska rolig dag på jobbet. Innan spinningen gjorde jag "Body composition analyser"
Jag fick en metabolism ålder på 47 år. Känns ju ganska bra.

Tröttare....😴

Publicerad 2017-04-19 21:07:57 i Allmänt,

Måste ju cykla inför ICA klassikern. Fick jobba över i kväll. Men bestämde ändå mig för att ge mig ut och cykla. Jag och cykling är liksom inte ett. Jag vill börja gilla att cykla. Och jag älskar att cykla i medvind och fint väder. Men motvinden tar fram mitt sämsta jag. Lagade mat när jag kom hem. Så jag har degat runt i mina svettiga cykelkläder. Ska se lite på Aktuellt sen är det dusch och sängen som gäller.

Tisdagskväll

Publicerad 2017-04-18 21:53:22 i Allmänt,

Skönt trött efter att ha sprungit Skryllemilen. Träning i morse på Actic.

Helt ok dag på jobbet. När vi åkte hem från Skrylle så började det snöa igen och i Lund ligger det ett tunt laget snö på marken. Och en magisk sol.

Annandag påsk och hemresedag🐥

Publicerad 2017-04-17 11:12:45 i Allmänt,

Alltid jobbigt dagen man skall resa hem. Tar mig aldrig för att göra något den dagen. Jag har ingen ro i kroppen.

Men vi åt frukost i lugn och ro framför TV:n. Vi har inte sett mycket på TV. I det ena rummet lyckades vi få igång TV:n en gång.
Så vi gav upp och lyssnade på mer eller mindre bra CDSkivor på raspiga högtalare.
Det mesta av det vi hade planerat gjorde vi:
Växjö runt 45 km med mountainbikes✔️
Shopping i Växjö Påskafton ✔️
Spånenleden 12 km Alvesta✔️
Springa runt Sjöatorpssjön✔️
Vi hann dessutom med att cykla ett par rundor till med våra mountainbikes. Och vi har ätit god mat. Druckit några påsköl och lite rött vin. Fast Tomas som läste boken
" Alkoholisten med rätt att leva" ville inte ha något vin igår.
På väg hem...

Motionerat massor...

Publicerad 2017-04-16 21:46:34 i Allmänt,

Det har varit en lååång dag. Vaknade i morse till sol och en spegelblank sjö.

Efter frukost väntade vandring på Spånenleden i Alvesta. Det var en vacker runda, mestadels skogsstigar och mindre vägar. Vackraste biten var när man gick längs Spånens strand.
Fikade hemma och chillade en stund. Bestämde mig för att springs runt sjön. Tomas cyklade med. Skönt med sällskap.
Sen kom han på idéen att vi skulle cykla en runda som han cyklade förra sommaren men då cyklade han vilse. Det gjorde vi idag med. Det blev en nätt cykeltur på 18 km. Helt stelfrusen när vi kom hem trots dubbla vantar.
Lagade mat sen Halloumi gryta med ris. Nyttig efterrätt idag med. Kvarg och blåbär. Jag gjorde den lite onyttig genom att lägga till mandelskorpor.
Och nu är jag grymt trött efter all motion.
Det har varit trevliga dagar.

Vacker morgon

Påskafton 🐥

Publicerad 2017-04-15 20:39:54 i Allmänt,

Efter frukost åkte vi in till Växjö för att gå lite i affärer. Vädret runt 2-3 grader. Och snålblåst. Lite shoppande blev det. Och fika på Askelyckan. Träning på Actic i Växjö som också har en del som är öppen 24/7.

Förutom vi så var det en stor ( mycket stor) man som tränade. Han hade musiken megahögt men det kändes inte som om man sa något till honom.
Handlade på ICA Maxi på Samarkand på vägen hem. En fantastiskt fin affär.
Cyklade runt sjön i nollgradigt väder och snö och blåst.
Badat i sjön ätit Västerbottenspaj och en god sallad. Och efter två kvällars frossande på massor av godis blev det nyttig efterrätt. Kvarg med hallon, banan, valnötter och granatäpplekärnor.

Påskpyntat i Växjö
Fika på Askelyckan
Efter cykelturen
Västerbottenost med jordärtskockor och spenat
" Nyttiga efterrätten"

Sämre kan man ha det...

Publicerad 2017-04-14 16:22:05 i Allmänt,

Det dåliga vädret blev inte så dåligt som de sa. Man hade inga förväntningar alls idag.

Hade kollat ut en cykelrunda på nätet. " Växjö runt" 41 km på skogsstigar, små vägar och cykelbanor.
Så i motse hängde vi på våra mountainbikes och drog till Växjö. Turistinformation var förstås inte öppen fast det stod öppet 10  - 15 idag.
Vi hittade till spåret. Det mesta av rundan var jättefin. Cykelbana, små skogsvägar, stigar och mindre landsvägar. Pittoreska byar, många med påskpyntade trädgårdar. Och Växjö är omgivet av flera sjöar. En fin runda. Och jag var jättesugen på något gott efter att vi cyklat klart men inte mycket var öppet i Växjö. Det fick bli Coop!! Chillat i stugan sen. Snart dags att laga maten.
Vegetarisk lasagne idag
Ångrar inte att vi åkte upp hit.

Sjöatorp

Publicerad 2017-04-13 22:08:24 i Allmänt,

Känns i nuläget helt rätt att vi åkte hit. Resan upp gick bra. Vi hade packat det mesta innan. Nu sitter vi framför brasan. Här är lite varmare nu. Vi har ätit ärtsoppa. Det är lite grand av tradition när vi är här uppe första kvällen.

Det mesta packat.....

Publicerad 2017-04-12 21:32:03 i Allmänt,

Har beredskap. Vi jobbade över lite typ 20 minuter. Sen har vi fixat massor här hemma. Hämtat mattorna på kemtvätten. Handlat lite rött vin och några påsköl. Och handlat en massa mat på Willys. Tvättat och packat.
Ser nu på Rebecka Martinsson. Och hoppas att jag slipper jobba i natt......

Tisdagskväll.

Publicerad 2017-04-11 21:16:16 i Allmänt,

Orientering i Skrylle i kväll. Gick med Anki. Lite kyligt  men ändå hyfsat väder.

Gymet i morse.
En helt ordinär tisdag.

fich med mannen till Skrylle.

Måndagskväll och Tv soffan och ingen spinning...

Publicerad 2017-04-10 20:58:08 i Allmänt,

Ingen träning på morgonen. Börjar tidigt måndagar efter min helg. Så den stora frågan på kvällen var, spinning eller att cykla ute. Avbokade spinningen. Ingen återvändo, men det blåste så mycket och jag gillar inte att cykla när det blåser. Men till sist gav jag mig iväg och i början hade jag en fantastisk medvind, men sen.....Backen vid Räften, en hård motvind. Bara skammen att kliva av cykeln hindrade mig. Jag hade gärna gått uppför backen, så j-kla skönt det hade varit och sen "blåste" jag av vägen.Tur att vinden blåste mig ut mot kanten och inte tvärtom. men jag kom hem till sist. Det tog 8 minuter längre tid än när jag senast cyklade den här rundan. i övrigt en lugn kväll. Lagat mat, suttit och druckit kaffe i pensionärs-kuvösen. Och sen lite datortid... och nu tänker vi titta på "Biggest loosers".

Uterumshäng

Publicerad 2017-04-09 19:10:18 i Allmänt,

Till sist blev den här dagen riktigt fin.

Inget jobb på beredskapen. Känns lite märkligt. Att inte jobba men hela tiden vara beredd på det. Men jag har testat racern idag med. Jag gar sprungit Sankt Hans Extremebanan. Cyklade ner och släpade mig runt 2 varv. Så det känns rätt bra.
Rensat lite ogräs också men där har Tomas gjort en mega-insats.
Och nu efter att ha ätit sitter vi som två pensionärer i vårt uterum. Dricker kaffe och läser en bok.

Söndagsmorgon 9 april

Publicerad 2017-04-09 08:30:32 i Allmänt,

Ser ut att bli en fin dag. Få se om det blir något jobb idag.

Funderar på om jag skall cykla en kortare en runda idag med. Känner att jag vill bli "vän" med min racer. Jag har ett litet komplicerat förhållande till att sitta fast med skorna och även bockstyre.
Det blåser en del och cykling och blåst är inte roligt.
Har börjat lösa söndagskrysset. Men nu blir det paus.

Lördagskväll och ännu inget jobb😊

Publicerad 2017-04-08 22:18:42 i Allmänt,

Stan på förmiddagen. Påskstämning. Matfestival. Fika på Ramklints.

Cyklat premiärturen med en nyservad racer, nya däck, ny sadel och ny cykeldator.
Nu vet jag vilken fart jag håller. Min kortrunda med Räftenbacken. Sprang en runda sen också eftersom jag inte tränat så mycket de senaste dagarna.
Erika har varit här på middag. Vi har tittat på Zanzibar och Pragbilder. Och ätit choklad och druckit kaffe.

Nu har det hänt i Stockholm.

Publicerad 2017-04-08 09:06:28 i Allmänt,

Man blir så ledsen. Terrordåd på Drottninggatan i går. En lastbil körde in i folk på fredagseftermiddagen. 4 döda, flera skadade. Fruktansvärt. Detta händer ju i vissa delar av världen nästan hela tiden.

Varför kan inte människor leva i fred. Tänk vilken underbar värld vi kunde ha.
Tittar just nu på TV 4 Nyhetsmorgon. Hemska bilder.
Jag har beredskap i dag. Få se hur dagen blir. I går fick vi jobba över. Känner mig lite trött. Jobbade över 3 dagar i rad veckan sim gick.
Känner mig så besviken på vår organisation på SUS. Känner att man borde sluta bry sig. Men det är svårt att låta bli. Man slår sönder vår avdelning känns det som. Vår trygghet försvinner.
Jag gillar mitt jobb. Jag tycker att jag gör ett bra jobb. Jag har trevliga arbetskamrater.
Nej nu får det vara nog med gnäll. Kanske blir det stan. 😊

Bara att gilla läget...

Publicerad 2017-04-06 07:49:08 i Allmänt,

Skall jobba kväll. Hade sett fram emot. Sovmorgon. Löptur. Eller cykeltur på en nyservad racer. Kanske gymet. Men... först och främst kunde jag inte hämta cykeln i går för att jag jobbade över. Och eftersom vi har stopp i toaletten så kommer det någon för att förhoppningsvis fixa detta. Så där rök min sovmorgon. Denne man är för övrigt redan här. Få se hur lång tid det tar.

Måste helst hämta cykeln. Får nog bli med bilen. Och för övrigt är det inte speciellt varmt ute. Och jag har ont i min vänstra bröstmuskel. Något att glädjas åt?
Ja hemskt mycket förstås om man tänker på allt elände i världen. Så ja det är bara att ta sig an den här dagen också.
Och det verkar inte gå att fixa stoppet så lätt. 😫

Dagen blev inte som jag hade tänkt mig...

Publicerad 2017-04-05 21:58:07 i Allmänt,

Gick till jobbet för att jag skulle hämta min cykel efter jobbet. Nu blev det inte så. Jag fick jobba över. Fick gå hem också. Och idag är det tydligen "Internationella Walking Day". Så det passade förstås bra. Har tillbringat kvällen framför TV:n.

Skönt trött

Publicerad 2017-04-04 21:37:23 i Allmänt,

Ännu en vanlig dag. Gymet i morse. Skrylle efter jobbet. Och det gick bra att springa. Årsbästa på 56:42. Nu är det soffan som gäller eller snart sängen. Imorgon skall jag hämta min racer. Efter jobbet. Så jag får gå till jobbet i morgon bitti. 😊

Måndag 😊

Publicerad 2017-04-03 21:57:02 i Allmänt,

Precis sett Bonusfamiljen. Sista avsnittet för den här gången.

Annars en ganska händelserik dag. Gymet i morse. Efter jobbet lämnade jag våra vardagsrumsmattor till Kemtvätt.
Lämnade in min racer för service, däck och sadelbyte. Klar på onsdag. Kommer att kosta en masa pengar. Spinning sen.

Var dag är en sällsam gåva?

Publicerad 2017-04-02 17:48:46 i Allmänt,

Vet inte om varje dag känns så sällsam precis. Men idag har jag laddat batterierna.

Vi åkte först till Flyinge och handlade lite smått och gott. Mat inhandlades på Fäladstorget. Jag behöver se en annan affär än Willys ibland. Fika. Sprang en runda och då tittade solen fram. Sen har den hållit sig framme. Lite ogräsrensning i trädgården. Lite för tidigt för att dra upp vintergäcken. Oscar tittade förbi. Han och Niclas har varit ute med en fiskebåt.
Sitter nu ute i solen. Har till sist lyckats lösa "Sverigekrysset" i Sydsvenskan.
Skall snart börja laga söndagsmiddagen.

Min långa vecka är slut.

Publicerad 2017-04-01 20:20:11 i Allmänt,

Är ledig i morgon. En hel söndag ligger framför mig. Orörd. Idag har det varit ett fantastiskt väder. Fast jag har jobbat det mesta av dagen mellan 8:45 -16:00.

Efter jobbet tog vi en öl på Kulturkrogen.
Sen åt Tomas och jag på Mediterreanen.
Och nu är jag ganska mör efter god mat och 2 öl.