Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Måndag kväll, beredskap.

Publicerad 2017-07-31 20:10:21 i Allmänt,

Sitter i uterummet. Fint väder. Sprang en runda när jag kom hem efter jobbet. Benen kändes först som stela pinnar. Sen blytunga.

Skrev inget i går, det var full rulle hela dagen. Vi åkte och lämnade Felix i Malmö. Emelie träffade Jenny. Vi gick på Malmö museum och tog sedan en fika på Folk och Rock på lilla torg. Vi satt ute och åt. Just då var solen framme. I går var det regn och sol omvartannat. E och J åkte till Gbg med buss kl fem. Tidigare på morgonen hade Jeanette och Daniel åkt till Sthl med sitt flyttlass. Det blir tomt när alla åker och ångestklumpen i bröstet ger sig tillkänna.
På kvällen sprack det upp igen och det blev jättevarmt. Vi åkte ut till Billebjer där vi sprang en runda och sen badade.
En fin avslutning på helgen.

Billebjer
Skönt att bada men ganska kallt

Lördagskväll

Publicerad 2017-07-29 23:24:38 i Allmänt,

Känns som jag har hunnit med hur mycket som helst sedan jag skrev senast.

I går blev det Cykelorientering med Anki. Vi träffades sen här hemma hos oss. Det blev en trevlig dag och kväll.
Tomas hämtade Emelie och Jakob på Kastrup eftersom deras plan blev försenat och de precis missade sitt tåg
Besök på Mandelmanns trädgård, känt från TV, men okänt för mig. Trist väder regnigt, grått och kallt. Men en charmerande gård. Lunch intogs i ett av växthusen.
Kollade in på Hallamölla på vägen hem där E och J hittade kantareller.
Sen träffades vi alla här hemma. Niclas och Daniel skötte grillen. God mat och dryck. Nu har lugnet lägrat sig. Felix sover över.
Och jag är TRÖTT

Torsdag och ledig dag.

Publicerad 2017-07-27 13:32:42 i Allmänt,

I går hann jag inte skriva. Jag hade beredskap. Till jobbet igår hade jag jacka och tjock tröja. Men när man klev ut från blocket igår så blev man förvånad över hur varmt det var. Det blev en jättefin kväll. Springa var ett måste men det blev en kort runda eftersom jag har beredskap. Lagade mat, drack kaffe och fixade lite. Då ringde telefonen. Vi jobbade mellan 21:10 till  00:30

Vaknade kl 7 i morse. Hade bestämt mig för att cykla om det inte blåste för mycket och det gjorde det inte.
Cyklade en trevlig runda. Fikade på systrarna på Solhjulet. Trodde jag hade nollställt kl på cykel men det hade jag inte. Tror att rundan var 67 km men är inte helt säker. Skönt väder och ganska mycket sol.
Nu skall jag duscha, dammsuga och handla på Willys.

Tisdagskväll

Publicerad 2017-07-25 22:33:25 i Allmänt,

Roddmaskin i morse på Actic✔️

På agendan i kväll: träning med LLIF i Vikhög. Det regnade lite när vi körde ut till Vikhög. Men regnet kom av sig. Det blev en fin löprunda. Jag genade lite så för min del blev det ung. en mil. Bad och grillning. Svinkallt i vattnet.

Måndag 24 juli

Publicerad 2017-07-24 21:13:06 i Allmänt,

Sommaren visar sig inte. Grått och regnigt.

Började 7:15 idag så det blev inget gym idag. Efter jobbet blev det Actic och simbassängen. 500 m. Trångt i bassängen.
Hem, lagade mat gick en promenad ner om dammarna. Massor med pokemon. En ganska fin kväll trots det grå och tråkiga vädret. Chillat framför TV:n resten av kvällen.

Går in mina kängor

Söndagsmorgon 23 juli

Publicerad 2017-07-23 09:14:25 i Allmänt,

Nu har mer än halva sommaren gott. Vi sitter i uterummet. Infravärmen är på. Lugnt ännu så länge på beredskapen. I går var vi inne och jobbade två gånger.

Det är mulet, det blåser ganska mycket. Lite höstkänsla. Vi har slutit fred nu jag och mannen. Det känns bra. Jag vet att livet är för kort för att vara sur och nu för tiden är det sällan jag är sur.
Har inga planer för dagen. När man har beredskap kan det ändra sig så snabbt man blir hemmavid. Man har inte så mycket tid på att ta sig in till sjukhuset.

Har löst krysset😊

Lördag beredskap men inget jobb

Publicerad 2017-07-22 12:57:24 i Allmänt,

Ganska fint väder sol och moln omvartannat. Har inte lust med något. Inte springa inte träna. Läget är ganska spänt mellan mig och mannen i mitt liv. Jag vet att han gör så mycket annat. Trädgården hade inte varit så fin utan hans insats. Även inne i huset fixar han mycket. Men... jag vill att vi båda skall tycka att det är mysigt att sitta och äta tillsammans  att åka och göra saker. Vandra, göra cykelturer. Och det gör han kanske också. Tycker om det.

Nu skall jag in och jobba!!!

Första jobbedagen efter semestern.

Publicerad 2017-07-21 19:40:04 i Allmänt,

Gymet i morse✔️

En ganska hyfsad dag på jobbet✔️
När jag kom hem möttes jag av Tomas som fortfarande har semester. Han hade precis kommit hem. Och satt och åt! Därför att han inte ätit på hela dagen. Så synd om honom då! Men jag fattar inte att han inte en enda gång kan tänka att vi skall äta tillsammans då det är fredagskväll. Även om jag har beredskap. Och för en enda gångs skull hitta på vad vi skall äta. Jag blir så trött. Och ledsen. Det känns jobbigt att alltid vara den som skall hitta på både vad vi skall äta och vad vi skall göra. Vi är olika som människor och oftast bryr jag mig inte och det fungerar för det mesta bra. Men i kväll är jag jäkligt besviken.
Fortsättning följer....

Sista semesterdagen

Publicerad 2017-07-20 09:36:46 i Allmänt,

Solen skiner nu på morgonen. Det SKA bli sämre väder. Jag passar på att njuta en stund. Lyssnar på SR play Tove Lo sommar. Många sommarprogram är intressanta och verkligen värda att lyssna på.

Sen får vi se vad resten av dagen har att bjuda på. Ångest att semestern är slut? Egentligen inte, mer ångest över att livet går så fort. Jag gillar mitt arbete, men gillar inte organisationen, gillar mina arbetskamrater. Arbete är hälsa för de flesta av oss men kan också vara ohälsan, det som bryter ner. Min ångest är snarare den att jag känner att de somrar jag har kvar blir allt färre. Åren går så fort...
Men nu skall jag njuta...

En dag kvar...

Publicerad 2017-07-19 20:18:22 i Allmänt,

Idag har vi först gjort Malmö med Lennart och Erika. Vi åkte rundan i Malmö först. Vädret var si så där mest moln men ändå hyfsat varmt. Sen åt vi på Kramers. Erika och Lennart verkade nöjda men jag tycker att det var lite budget över det. Jag tycker att vi skulle ha ätit på en bättre restaurang. Efter maten blev det en runda på stan. Sen en titt på Oscars lägenhet.

Sen hade vi tänkt oss Vismarslövs café men de stänger kl 16:00 så det blev systrarna på solhjulet. En pärla, ett feelgoodställe. Sen körde vi hem. Vädret blev bättre efter hand. Tomas gick till gymet jag cyklade en runda. Den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En av vägarna som jag hade tänkt cykla visade sig vara en grusväg. Det blev 38 km.
Nu sitter vi i uterummet.
Lite bilder från en trevlig dag.

Tisdag 18 juli

Publicerad 2017-07-18 09:10:12 i Allmänt,

Mulet 15 grader. Sommar var är du?

Sommaren har bara glimtat till lite då och då. Det har varit varannandagsväder. Ganska bra igår. I morgon skall det bli hyfsat enligt prognosen. Låt oss hoppas att det blir så eftersom vi skall ut i Malmö med Lennart och Erika.
Den här dagen då? Kanske lite fönsterputsning? Skall gå och simma!
ICAklassikersimmet har precis börjat.
Löpning med LLIF står på schemat ikväll.

3 dagar kvar...

Publicerad 2017-07-17 20:47:00 i Allmänt,

3 dagar återstår av min semester. Idag har det varit en minst sagt aktiv dag. På förmiddagen gick vi en runda vid Christinehof. Blandat väder sol och moln om vartannat. Vi gick den längre rundan 12 km, men den var delvis ganska trist. Så det räcker att gå den som är 8,5 km.

Sen åkte vi till Skrylle och sprang 5 km.
Jag blev jättetrött. Men så hade man vandringen i benen.
Putsade 2 fönster när jag kom hem innan jag lagade maten. Ytterligare en bit på väg.
Nu chill i uterummet.

Hallamölla
Här i Verkasjön tog vi ett bad

Läst ut mina sommarböcker

Publicerad 2017-07-16 19:52:36 i Allmänt,

16 juli 4 dagar kvar av semestern. Inga böcker kvar att läsa. Idag har det regnat hela dagen. Vi sitter i uterummet. En ganska tråkig dag har förflutit. Det skulle enligt prognosen börja regna kl 14. Men det började regna ganska snart. Så det blev inte många fönster putsade. Putsa fönster är ett av mina semesterprojekt. Och jag har nog inte hunnit halvvägs ännu.

Tomas gick till gymet jag sprang en runda i regnet.
Vi åkte och handlade, hälsade på Erika och Lennart. Lagade mat. Och nu sitter vi här, jag har precis läst ut " Italenska skor" det finns en fortsättning: " Svenska gummistövlar". Får kanske köpa den trots att jag inte tyckte den här boken var jättebra.

Regnet det bara öser ner...

Äntligen en riktig sommardag.

Publicerad 2017-07-15 22:20:56 i Allmänt,

I dag blev det en cykeltur. Till Vismarslöv. Och fika på det trevliga caféet. Otroligt fint väder. 5 mil blev det totalt. Vi cyklade med våra vanliga cyklar, lite jobbigare än med racercykel.

Anki messade och frågade om vi ville bada och grilla med dem på kvällen vid Järavallen. Det gjorde vi, det blev en trevlig kväll.

Belöning när vi om hem efter cykelturen

Fredag 14juli

Publicerad 2017-07-14 11:18:08 i Allmänt,

Inte känns det särskilt somrigt. 13 grader i morse. Lite kallt i uterummet när vi åt frukost. Solen har försvunnit bakom moln.

Om en vecka är jag på jobbet vid den här tiden. Och semestern blev kanske inte riktigt som jag tänkt mig. Men hjärnan har vilat från jobbet i alla fall. Det har inte blivit några cykelturer. Kanske hinner vi med en nästa vecka. Jobbet i Oscars lägenhet tog mycket tid men jag vet att Tomas tycker att det är lite roligt att hålla på med att måla och fixa.
Han har gett sig på altangolvet nu.
Planer för den här dagen då? Springa måste jag. Kanske putsa resten av köksfönstren. Det är så J-kla tråkigt. Vi har så många fönster. Och gammelmodiga. Vissa måste skruvas upp. Skulle vilja byta ut alla.

Krysset löst. Nu väntar"Italienska skor". Lite för deprimerad bok för min smak.

Lugnet före stormen...

Publicerad 2017-07-13 11:20:00 i Allmänt,

Torsdag

Igår hann jag inte med att skriva. Kände mig stressad trots semester. Skulle hinna med en massa innan Emma och Julia skulle komma. Min semesterfönsterputsning går inte så bra. Har inte hunnit med många fönster alls. Hann 2 fönster, sen skulle gräsmattan klippas innan regnet. Jag fick cykla ner till Pressbyrån och fylla på Jojokortet. Hann med lite tvätt och städning.
Vi tog buss ner till stan och såg "Dumma mej 3" ingen film för vuxna.
Bussen hem. Pizza på Fäladstorget.
Ingen träning alls, mina planer på att springa mycket har det inte blivit något av på den här semestern.
Jag fick potatis och grönkål av Anettes föräldrar i massor som jag fick ta hand om idag. Skall försöka ge bort lite av det.
Snart kommer Felix och Ruben, det var det jag menade med lugnet före stormen. Inte för att de är våldsamma men med alla 4 tillsammans blir det lite stojigt.

Jag är ingen hantverkare...

Publicerad 2017-07-11 13:40:22 i Allmänt,

Vill ju gärna hjälpa Tomas i Oscars lägenhet men...jag är ganska kass på att sätta fast lister, spika fast telekabel. Har nu gett upp och gått ned och satt mig på gården.

Jag tror att Tomas tycker att det är bäst så.
Lyssnar på 105-åriga Dagny Karlsson i sommarprogrammet. Hon började blogga som 100-åring.
Vi har varit och köpt kylskåp till Oscar. Lite mindre än vanliga. Uppe i Helsingborg!!!!
Vad gör man inte för sina barn?
I kväll är det träning med LLIF på Järavallen. Eventuellt hänger Niclas på.
Fint väder idag. Hoppas att det håller i sig till kvällen.

Tredje semesterveckan påbörjad

Publicerad 2017-07-10 21:40:36 i Allmänt,

Stig åkte i förmiddags. Vi gick en promenad på morgonen där han haltade fram. Lördagens löptur i Skrylle medförde ett svullet och ömt knä. Det hindrade dock inte det manliga gänget bestående av Stig, Tomas, Niclas och Oscar att vara ute och fiska hela dagen i går. Det utlovade fina vädret i går kom inte förrän på eftermiddagen. Sprang en kort runda igår i det fina vädret.

På kvällen hälsade vi på hos Daniel, Felix och Ruben.
Idag har vi tillbringat ännu en dag hos Oscar. Det mesta är nu färdigt. Tomas tycker nog att det är ganska roligt tror jag.
Ingen träning för mig idag. Slappat i soffan har jag gjort.
FB påminner en hela tiden om händelser från tidigare år. Idag hade jag den här bilden, 6 år sedan

Äntligen träning

Publicerad 2017-07-07 22:39:33 i Allmänt,

Sprang en runda på eftermiddagen. Det var riktigt varmt i luften, precis som om det skulle börja åska. Stig kom vid halv två. Han ville absolut träna, så det blev en runda till gymet också. Niclas kom och vi gick en runda till Klosterängshöjden.

När vi kom hem dök Oscar upp. Det blev grillning och vi var tvungna att äta kött, Stig hade med sig Karrékotletter.
Glass och jordgubbar till efterrätt.
En trevlig dag.

Fredag 7 juli

Publicerad 2017-07-07 09:10:00 i Allmänt,

Om precis 2 veckor befinner jag mig på jobbet vid den här tiden.

Hittills har det varit en ganska stressig semester. Resan till Stockholm var rolig men att vara på vägarna i semestertider är också en stressituation.
Renoveringen av Oscars lägenhet har ju varit jobbig men även den rolig på ett annat sätt. Tomas och jag har jobbat tillsammans, lyssnat på Sommar på RadioPlay. Lyssnat på 60-talsmusik på Guldkanalen. Det mesta är klart nu. I går bjöd Oscar på mat på Bakfickan. Fantastisk god Halloumisallad. Faktiskt en av de bättre rätter jag ätit ute på senare tid. Och en god öl därtill.
Idag skall vi ha ledigt från renoveringen.

Medan Tomas jobbar...😊

Publicerad 2017-07-06 11:22:24 i Allmänt,

Sitter med en bok på gården där Oscar och Linda bor. Tomas är uppe i lägenheten. Han plockar ihop och målar klart kite lister. Sen skall golvet läggas. Då skall jag vara med.

Njuter bara av 🌞 en stund till. I morgon skall det regna😫.

Trött

Publicerad 2017-07-05 22:29:25 i Allmänt,

Det har varit en lång dag. Än en dag i Oscars lägenhet. Det är ett "frivilligt" arbete men jag önskar att det hade regnat hela dagen istället för sol hela dagen.

Det är jobbigt men roligt också. Men idag var jag tvungen att ta en paus på S:t Jakobs. Sitta i solen en stund och läsa en tidning.
Vi kom hem sent idag. Jag panik-klippte gräsmattan när vi kom hem. Gräset har aldrig varit högre än så tror jag.
Nu är jag grymt trött.

Ingen träning idag heller....

Publicerad 2017-07-04 21:29:01 i Allmänt,

Idag har vi prioriterat renoveringen av Oscars lägenhet. Vi handlade mat på Willys, lite andra grejer på Jula. Sen jobbade vi mest hela tiden. Det är roligt också att se det bli något bra. Fast ganska jobbigt. Hemskt mycket bättre blir det i alla fall.

Bestämde mig för att måla köket en andra gång istället för träning i Skrylle. Tänker att det är någon form av träning när man håller på att jobba hela tiden.
I kväll har vi suttit i uterummet ätit god choklad och druckit ett glas vin. Börjat läsa en ny bok. Och laddar om för morgondagen.

Denna fantastiska regnbåge såg vi när vi åkte hem från Malmö.
Mmmmmm....gott

På väg hem....

Publicerad 2017-07-03 18:12:16 i Allmänt,

Nu är vi på väg hem. Det har varit några trevliga dagar i Stockholm.

I går gick vi ute vid Brunnsviken. Vi hade Ruben med oss. Det var lite synd om honom. Inga glasskiosker på vägen. Vi gick 12 km, vädret var fantastiskt inte alls vad de sagt tidigare.
Glass blev det till sist. J och D o R bröt upp vid fyra och åkte hem.
Tomas och jag följde ned E hem. Vi spelade en omgång Canasta där vi vann knappt tror jag. Sen beställde vi Thaimat. J och E var sugna på att slå oss på Canasta så det blev en omgång till och vi förlorade stort. Vi hade faktiskt lite otur med korten.
Vi skulle ta bussen hem, vi hade ju klarat både hem och dit tidigare. Nu trodde vi att vi hade läget under kontroll. Vi såg bussen, jag sprang mot rött ljus, höll på att bli påkörd av en cyklist. De kommer med sån fart i Stockholm😊. Vi kom på fel buss, den gick åt andra håller. Men vi tänkte att den kör väl runt så vi kan åka med även om det tar längre tid. Men sen upptäckte vi att vi var de enda kvar och föraren skulle stå en kvart " sen skulle han vända". Vi klev av och tog tunnelbanan till Zinkensdamm.
Ingen joggingtur i morse. Frukost på vandrarhemmet. Vi hade planerat Mall of Scandinavia men det blev stan eftersom vädret ön en gång var mycket finare än vad de sagt. Vi träffade Emelie. Shoppade lite. Drack kaffe i Kungsträdgården. Åt på Vigårda. Shoppade lite till. Sen tunnelbanan till Zinkensdamm. I början av hemresan överraskades vi av en störtskur.

Lördag eller söndag

Publicerad 2017-07-02 01:31:03 i Allmänt,

En lång dag. Redan upp gick jättebra. Vi var framme vid vandrarhemmet halv tre. Kort tur in till stan sen åkte vi ut till Björkhagen där J o D bor för tillfället. Vi åt på pizzerian Kryddan. Goda pizzor, god öl.

Började lötddgen med en joggingrunda längs Årstavikens ena strand. Sprang lite upp om Tantolunden. Vilken fantastisk miljö det är här på Söder.
Frukost med E o J här på Zinkensdamm.
Träffade de andra ute vid Axelsberg kollade var de skall bo. Gick längs Vinterviken. Tillbringade sedan några timmar på Tolv vid Globen. Sen hem till E o J där vi åt spelade spel åt ännu mera. Och avslutade kvällen med Canasta. Bussen tillbaka till Zinkensdamm.