Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Jag blir så trött

Publicerad 2017-09-30 14:39:00 i Allmänt,

Den här dagen började bra. Jag har beredskap men ännu inget jobb. Stökade lite här hemma med tvätt och annat. Gjorde dadelchokladbollar. Tyckte att det blåste för mycket så jag packade väskan för gymet men när jag kom ut insåg jagju att i så här fint väder springer man inte på löpbandet inne på gymet. Så jag gick in tog på mig löparkläder. Kände precis innan jag stack ut en smärta ner i vänster ben. Det gick bra att springa. Men nu har jag så ont. Försöker hitta ett läge där jag inte känner den.

Tror att det kommer från ryggen och då kan det bli långvarigt. Jag hatar att ha så här ont. F-n, F-n, varför?

Fredag Beredskap

Publicerad 2017-09-29 21:25:47 i Allmänt,

Ingen träning i kväll. Orkade inte. Gick på gymet i morse.

I går blev det först gym på morgonen sedan ett kombinationspass 30 min spinning sen 30 min löpband.
Så idag var jag trött. Lagade mat när jag kom hem. Har tvättat. Bokat tågbiljetter till Sthlm. I November och i December.
Tycker att nu när vi är själva så borde man ha massor av tid.
Men kalendern är ganska fullbokad för resten av året.
Facebook tar ju hela tiden fram minnen från tidigare år. Idag var det den här bilden. Lidingöloppet 2012 ett parveckor innan min operation. 5 år! Tiden har gått fort.

Onsdag 27 september

Publicerad 2017-09-27 21:15:33 i Allmänt,

Slöar i soffan. Ser på Aktuellt. Gymet i morse. Efter jobbet kort löprunda. Lagade mat.

I går var det träning i Skrylle. Sprang fartlek på milen. Skönt väder att springa i. Men kanske var det sista tisdagen i år som man kunde springa milen.
Nu skall jag hänga upp tvätt och sedan väntar sängen 💤💤💤

Tillbaka i vardagen

Publicerad 2017-09-25 22:02:32 i Allmänt,

Tillbaka i vardagen och det är ganska skönt det med. Tog mig till gymet i morse. Efter jobbet handlade jag mat på Willys. Lagade en vegetarisk Chile sin carne. Spinning på Actic 18:30 med Suzan som är tillbaka i gammal god form.

Och så mycket mer har inte hänt denna dag. Nu skall jag läsa lite innan jag somnar💤😴

Fredag 22/9

Publicerad 2017-09-24 15:48:37 i Allmänt,

Fredag
Allt roligt har ett slut. Solen strålar denna dag. Buss upp till Sportgastein. Hans tillbaka som vår guide. Vi vandrar runt på en vacker led. Men av det utlovade 12 km blev det kanske max 6km. Vi gjorde många stopp och fick vänta på att gruppen innan skulle hinna iväg efter sina stopp. Kändes lite snopet att det blev en så kort vandring. MEN vi kunde sitta ute i solskenet och äta vår lunch. Snaps och öl därtill. Avslutning med STS, därefter middag och kvällen avslutades på Ritz med för min del Rasberry daquiri eller hur det nu stavas.

Lördag på väg hem

Torsdag 21/9

Publicerad 2017-09-24 15:42:55 i Allmänt,

Torsdag

Vår guide Hans kunde inte vara med idag eftersom han skulle spela med sitt band i Salzburg. Så Rasmus ledde oss. Fantastiskt fint den här dagen. Vi åkte upp till Graukogels mittstation. Vandring upp till toppen. Berömt berg där VM i slalom hölls 1958. Vi vandrade delvis i orörd snö. Snön låg vackert på träden, som ett julkort. Något kortare vandring än utlovat så vi gjorde så att när vi åkt ner till första stationen gick vi ner till byn.

Sen bestämde Gerd och jag att vi skulle gå till Badhofgastein, en stor marknad pågick där. Det skulle finnas en speciell väg uppe i berget. Vet inte hur det gick till men på något vis missade vi den vägen och missade tunnlarna. Men vår väg var jättefin så det gjorde inte så mycket. Gick lite på marknaden men det var grymt mycket folk där så det blev ganska snabbt bussen hem.

Efter middagen, drink på Ritz, Mojito denna gång.

Onsdag 20/9

Publicerad 2017-09-24 15:05:42 i Allmänt,

Onsdag och " ledig dag"

Man kunde välja att åka till Venedig

eller ZellAmZee. Men vi valde inget av alternativen. Vi tog bussen till Badhofgastein. Gick runt lite i stan. Åt lunch på ett konditori och här serverades vi den sämsta maten på hela resan. En toast för 6,2 euro. Smakade inte mycket och trist upplagd. Lite shopping och besök i den vackra kyrkan.  Gick sedan hem, en trevlig väg.

Bad på det berömda Felsentherme-badet. Bad i det varma källvattnet.

Vet inte om det var värt pengarna. Men det känns som om det är en sak man bör göra när man är här.

Middag på ett närliggande hotell, Bellevue. Jag valde hemmagjord spenatpasta. Gott, Peach melba till efterrätt.

Tisdag 19/9

Publicerad 2017-09-24 14:56:03 i Allmänt,

Tisdag
Busstur till Badhofgastein. Linbana upp till Schossalms mellanstation. Vandring i snöväder upp till toppen. Lite halkigt i snön. Men den här dagen var den blå gruppen en väl synkad grupp.
Lunch på ännu en trevlig hytta. Verkar finnas hur många som helst. En inhemsk specialitet igen. Pytt med lite olika saker. Och naturligtvis en god efterrätt. Undrar hur det här slutar. Efterrätt till både lunch och middag.
På kvällen firade vi segern i Pubquizen med skumpa på Silverbullet. Det var första priset: en flaska skumpa!
Efter middagen gick vi in till Ritz på Salzburgerhof och tog en drink. Återupplevde minnen från London och 1981 det var där jag drack den första gången.

Måndag 18/9

Publicerad 2017-09-24 14:49:25 i Allmänt,

Måndag
Efter frukosten samling och nu var det dags för riktig vandring. Linbanan upp på Stubnerkogel till mellanstationen.
Inget regn. Som vi hade hade tittat på väderutsikterna för BadGastein. Vår reseledare Rasmus och vår guide från bygden, Hans var båda mycket trevliga. Hans, visade det sig, kunde man beskåda varje morgon på den österrikisk televisionen. Han var en man med många järn i elden. Spelade valthorn, guidade vinter och sommarvandringar, skidlärare m.m.
Han berättade mycket om växter och djur och hade en liten egenhet. Han samlade skräp han hittade i en plastkasse😊.
Tillbaka till stationen efter en trevlig vandring och lunch på en hytte.
Vi valde då att gå ner till byn. Lite halt och brant men helt ok.
Pubquiz, som vårt lag vann. Lite ofattbart men så var det!!!
Middag på Gisela. Gisela ett mysigt litet hotell. Och man har samma bord hela tiden. Fast vill man gå på pub så måste man gå över till Salzburgerhof.
Något förvirrat Yatzyspel men kul.

Så här såg det ut i matsalen
Vår guide Hans och STSReseledare Rasmus

Söndag 17/9

Publicerad 2017-09-24 14:37:36 i Allmänt,

Söndag:
Efter frukost information och indelning i grupper. Blå grupp för oss.
Stadsvandring stod på tur. Delvis dock i skogsterräng. Lunch på trevligt ställe. Sallad på potatis och salami, någon österrikisk specialitet. Fick bli köttätare för några dagar. Och vilken fantastisk efterrätt.
Afterwalk på Silverbullet. På Elenors inrådan tog vi en "Hugo". Nästan alkoholfri drink. Men det kändes bra efter lunchens öl och snaps. Detta skulle bli en (o)vana.
Middag på hotellet och kortspel på rummet.

Lördag 16/9

Publicerad 2017-09-24 14:30:52 i Allmänt,

Lördag:
Lämnade Sturup kl 7:55
Anlände till ett regnigt Salzburg en och en halv timme senare. Buss till hotellet 1 tim 20 min.
Hotell Gisela, trevliga rum. Balkong med fin utsikt över byn.
Rekogniseringstur i byn, lätt lunch och en god öl på ett litet ställe i byn.
Middag på hotellet.

Köpte den här boken på Sturup. Men det blev inte mycket läst i den
Flygdricka
Vårt hotell

Hemma igen😊

Publicerad 2017-09-24 14:23:31 i Allmänt,

Skönt att vara hemma. Men det har varit en fin vecka. Och sista dagen fick vi sol. Vi kom hem igår. Gerd åkte idag tillbaka till Ramsele.

Vi körde henne till stationen och sedan åkte vi ut till Nova där jag handlade ett par fjällräven-vandringsbyxor. Jag har ett par men de här kan man öppna sidorna på. Actic har medlemsdagar på Intersport den här helgen så man fick 20% rabatt. Och fjällräven kan man nästan aldrig handla billigare. Tomas köpte också ett par. Så nu är vi båda lyckliga ägare till Fjällrävenvandringsbyxor.
Och solen skiner, jag har sprungit en runda.
Sitter nu på altanen och njuter i solen.

Livet var tar du vägen?

Publicerad 2017-09-15 22:09:59 i Allmänt,

Redan fredagkväll. Gerd kom med tåget i eftermiddag. Och idag tittade solen fram i alla fall lite då och då. Vi kunde gå det mesta av vår 5km:s runda utan regn.

Sen pizza på Fäladstorget tillsammans med Erika, Niclas, Emma och Julia. Och jag, Tomas och Gerd förstås.
Kaffe här hemma. Lite justering av packningen. Min väska väger lite för mycket. Fattar inte att man bara får ha 15 kg i resväskan. Emelie kommer också o kväll. Hon sitter just nu på ett försenat tåg.
Oscar har 30 års fest i morgon.
Då är jag i BadGastein.
Vad gjorde jag i går då? Jag avbokade löpning och spinningpasset. Måste vila mitt ben. Lagade mat här hemma i stället.
Och i onsdags jobbade jag kväll. Jag sprang en runda på förmiddagen, det var då jag insåg att jag måste vila benet.

Quorngryta m halloumi😊

Tisdag ingen träning i Skrylle

Publicerad 2017-09-12 21:37:04 i Allmänt,

Har beredskap men inget jobb inte ännu så länge i alla fall. Gick på gymet i morse. Så himla otränad, kör maskinerna nu. Det har jag knappt gjort i sommar.

Efter jobbet i kväll blev det en löptur. Alltid lika nervöst att springa när man har beredskap. Och underbenet gör fortfarande ont och är lite svullet.
I går var det ju Oscars födelsedag, men firade honom gjorde vi i lördags. Vi hade tänkt gå ut och äta. Men till sist enades vi om att det var bättre och lugnare att äta här hemma. Så jag lagade lax i ugn med ris och sallad. Erika kom också.
Och till kaffet pinade vi i oss det sista av prinsesstårtan.

Söndagkväll.

Publicerad 2017-09-10 20:41:12 i Allmänt,

Flera dagar sedan jag skrev nu.

Om jag ska sammanfatta de senaste dagarna så börjar jag med torsdagen 7/9
Var på kvällen på Lindas pass först spinning sedan löpning på bandet. Var inte helt lätt att genomföra på grund av smärtan i underbenet.
Fredag: skippade träningen helt och hållet.
Handlade, gjorde smörgåstårtan, bakade en vetekrans. Tomas hämtade Jeanette och Daniel och barnen som kom med tåget vid niotiden.
Lördag:
Alla var lite trötta, lätt förkylda så efter det att smörgåstårtan garnerats, bordet dukats, så begav sig Tomas, Oscar och Felix till gymet. Jag, Jeanette och Daniel gick en runda. Tyvärr regnade det ganska mycket, men ändå skönt att komma ut.
Det blev en trevlig kväll. Massor av mat, goda kakor god tårta från Mormors bageri.
Söndag:
Hämtade Emma och Julia i Kävlinge, Niclas skulle springa med ett gäng andra löpare i norra Skåne en lite längre runda.
Tomas körde familjen Magnusson Nordström till tåget. Jag åkte med tjejerna ner till Stadsparken. Idag var det fint väder efter flera dagars regnande.
På eftermiddagen kom jag ut på en löprunda. Härligt. Efter 5 km började det göra jätteont i underbenet dock. Men sprang ändå klart kanske 1 km kvar. Tror inte att det är någon "farlig" skada. Fast det gör jäkligt ont. Även nu flera timmar efteråt.
Så när alla åkt så kommer en klump i bröstet. Men så är det här i livet.

Fredagkväll
Barnens bord
Emma och Julias favoritplats

Ingen träning

Publicerad 2017-09-06 21:36:49 i Allmänt,

har jätteont långt ner på underbenet på framsidan. Benhinneinflammation?

Handlade mat på Fäladstorget på vägen hem från jobbet. Hämtade mina Skechers från Footway. Är inte helt nöjd. De känns lite stora. Men otroligt sköna i sulan. Behåller nog dem. Lagade vegetarisk lasagne. Och vi har fixat lite härhemma så det är lite mera plats. Oscars saker tar ju lite plats. Men det är mysigt att ha honom hemma samtidigt som jag förstår att han längtar till eget. Och ute regnar det☔️

Redan tisdag.

Publicerad 2017-09-05 21:33:04 i Allmänt,

Var på gymet i morse. Jag är så ringrostig.

I kväll blev det Skrylle. Sprang milen med Anita och Lotta i regnet. Ett ganska varmt, fint strilande regn. Oscar hade lagat mat när vi kom hem. ❤️
För att bara sammanfatta gårdagen. Turbulent på jobbet. Spinning med Suzan. Roligt att hon är tillbaka. Ett fartfyllt pass.
Mitt högra ben värker. Tror att det är benhinneinflammation.
Nu skall jag stupa i säng. 💤💤💤💤

Söndag och nu sitter vi på tåget hem

Publicerad 2017-09-03 21:17:41 i Allmänt,

Känns segt...på grund av banarbete så tar det en timme längre. Har sett en film. Har läst lite i mina böcker. Och mer än en timme tills vi är hemma😞.

I morse gick vi först en runda ute i Axelsberg. Det fina vädret från i går var sim bortblåst. Daniel kom hem från sin fjällresa.
Vi åkte in till stan och skulle träffa Emelie och Jakob men jag fick blackout och kunde inte tänka klart var jag befann mig och längtade efter en vanlig hederlig papperskarta. Vi åt lunch tillsammans med E och J. Vi gick lite på stan. Tänkte dricka kaffe på VeteKatten, men gick en klaustrofobisk runda och gick ut därifrån och drack kaffe på ett annat ställe.
Sen var det dags att åka hem och nu sitter vi här på tåget och längtar lite hem. Luften har gått ur mig lite.

Soffor utplacerade mitt ute i naturen

Lördag

Publicerad 2017-09-03 20:58:00 i Allmänt,

Så var det det lördag och tävlingsdag. Vi hade ju en fantastisk uppladdning med pasta vin och öl.

Tomas åkte med oss ut. Efter ett tag dök Emelie upp. Vi konstaterade ganska snabbt att det fick bli dungen och inte toakön. Jennie och Gerd anslöt. Tomas agerade Coach och bärare av allas kläder.
Jag och Emelie startade i grupp 2. Jeanette i 3:an och Gerd och Jennie i 4:an.
Det var tungt. Emelie pinnade iväg men hon har inte sprungit så mycket så vid 2 km var jah ifatt henne. Det var varmt, det var tungt. Jag är jätteglad över min tid: 56:50. Jag hade förberett mig mentalt att komma "sist" av oss. Emelie fick 58:29, Jennie 59:11, Jeanette59:16 ( den stora överraskningen, fantastiskt duktigt) och Gerd 1:00:06.
God öl i Afterrun-området, underhållning av Robin Bengtsson och Victoria.
Fin avslutning hemma hos Jeanette där Gerd kom tillsammans med hela Daniels familj. Och Emelie och Jakob.

Sammandrag från Stockholmsresan fredag eftermiddag

Publicerad 2017-09-03 20:43:41 i Allmänt,

Kom fram bara lite försenade. Tog oss ut till Stadion och hämtade samtligas nummerlappar. Åt på Ardbers i gamla stan. Fantastiskt gott och dyrt.

Träffade Felix i Liljeholmen. Jeanette kom också dit. Vi handlade och åkte hem till dem. Vi lagade pasta med kantareller. Emelie gjorde oss sällskap. En trevlig kväll.

God öl
Toast Skagen
Silltallrik

På tåget och personer på spåret

Publicerad 2017-09-01 11:32:07 i Allmänt,

På väg mot Stockholm. Snart framme och allt har flutit på, fram tills nu. Personer på spåret och tåget kryper fram.

Har sett en film, läst i mon nyinköpta bok som jag inte kommer i håg namnet på. Handlar om ett par i 60-årsåldern dör mannen på sin pensionsdagen överger henne för en annan man. Löst fredagskrysset.
I går var jag på ett roligt pass med Linda. Först spinning 30 min sen löpning 30 minnes intervaller. Roligt upplägg.
Facebook delger ju en minnen från tidigare år. Idag dök det här upp: