Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Hemma igen

Publicerad 2018-09-30 08:34:39 i Allmänt,

Gråmulen, blåsig dag är det vi vaknar upp till. Men det är ändå skönt att vara hemma. Skönt att sova i en lagom mjuk säng. Sängarna var hårda på båda hotellen.
Italien har så många vackra byggnader. Fantastiskt god mat också. Tyvärr fick vi inte alltid njuta av det. Men det bättrade sig och de två sista dagarnas luncher var supergoda.
Ligger i soffan framför TV:n. TV4 nyhetsmorgon.
Planer för idag då?
Tvättmaskinen är i gång förstås. Känner att jag måste ta mig till Skrylle och springa milen. Det kommer att bli den långsammaste Skryllemilen någonsin tror jag.
Efter den här 2 senaste veckorna av oträning, förkylning, först Örebro, sen Italien. Mycket god mat, alkohol varje dag. Inte så mycket men det är lätt att hamna i att ta ett glas vin till maten. Man saknar det när man kommer hem. Nu måste jag se till att komma igång igen, basta!

Hemresedag

Publicerad 2018-09-29 14:08:14 i Allmänt,

Vi lämnade hotellet vid halvtiotiden. Hamnade i bilkö. 40 minuter sena till vår lunch. Mycket god mat. Men stöket låg under en bro, mycket oskön natur. Vi hinner med en liten stund i Bologna innan vi åker ut till flygplatsen.

Omgivningen.

Arrividerci Florens

Publicerad 2018-09-28 17:21:04 i Allmänt,

Att det kan finnas så många vackra städer. Hur många vackra byggnader har inte skapats i många fall av slavar. Man häpnar över alla vackra skulpturer. Man skulle behöva så många timmar på varje ställe. Vackert väder. Toscansk buffé idag, bästa maten hittills. Så gott. Nu är vi på väg hem. I morgon bär det av hem till Sverige.

Santa Maria del .......
Italienarna skämtar ofta med saker

Stryker man vildsvinet på nosen kommer man tillbaka.
(null)
På den här gatan får man lov att måla på vissa ställen. De vackra bilderna regnar så småningom bort

Den gamla bron från 1300-talet

Florens sett från utsiktspunkt ovan staden

På väg mot Florens

Publicerad 2018-09-28 09:14:42 i Allmänt,

På bussen igen. Andrea Bocceli i högtalaren. Vacker natur. Läste en bok en stund. Men det känns fel när man har så mycket vackert att titta på. Skall bli spännande att se Florens.
Vårt hotell Alexander Palme
Tomas framför vår buss. Martini heter bolaget.

Sienna och vinprovning

Publicerad 2018-09-27 22:29:03 i Allmänt,

Halv tio gick bussen mot Sienna. Ännu en stad med vackra byggnader. Kanske lite mindre folk. Först en vandring med Ivo i spetsen, sen var det fri tid. Vi gick till en uteservering vid piazza del Campo. Dyrt och gott. Efter det gick vi upp till en stor katedral som Tomas ville besöka men med deras konstiga system köper man biljetten på ett helt annat ställe och där var kön lång. Lite souvenirer blev inköpt.
Vinprovning, trevligt, vi köpte vin och matolja och en ost. Middag här hemma på hotellet. God mat idag tycker jag.
Lite bilder:

På väg hem från Rom

Publicerad 2018-09-26 17:54:27 i Allmänt,

Så många intryck och förstås alldeles för kort tid. Känns som om man måste åka hit igen.
Allt fungerade bra idag. Först Spanska trappan som inte alls heter så i Italien.
Fontana di Trevi, Panteon och en massa andra sevärdheter. Så mycket det finns att se. God mat på lunchen. Nu är vi på väg hem med italiensk musik i bussen.
(null)
Colloseum som vi bara såg från utsidan

Gänget
Fontana di Trevi (utan vatten)

På väg mot Roma

Publicerad 2018-09-26 09:44:35 i Allmänt,

Frukosten på vårt hotell Alexander Palme motsvarade inte folks förväntningar precis. Kakor och torrt bröd. Ingen vanlig naturell yoghurt. Men väl söta små yoghurtar. Ingen frukt, dåligt kaffe. Tror att det är vanligt med såna här frukostar Italien. Men efter länder som Senegal och Georgien så kändes den här frukosten helt ok.
Och nu sitter vi på bussen mot Roma, som baklänges blir Amor❤️.
Vi har haft kisstopp, eller vi har toaletterat som vår guide Ivo säger. Han liknar Svennis.
Lite om igår: framme på eftermiddagen till vårt hotell. Efter en kort uppackning gick vi ut på stan för att hitta till gamla staden.  Vi kom fram dit efter c:a 2,5 km. Där hittade vi en Coop också  Helena har opererat sin fot så hon hade ont i sin fot efter allt promenerande. De tog en taxi tillbaka. Tomas och jag gav oss upp i den gamla staden. Drack svindyrt kaffe på ett litet café. Vi han inte titta mycket i gamla staden eftersom vi skulle vara tillbaka för välkomstdrink. Vi valde en annan väg tillbaka och den blev lite längre. Vi planerar att ta oss ut här igen.
(null) (null)
Badrummet

Gamla stan

Visit Venedig

Publicerad 2018-09-24 17:41:07 i Allmänt,

Klockan 7:50 gick bussen från vårt hotell. Det blev en ganska dryg resa innan vi var framme i Venedig. Båt in till staden. Man blev helt fascinerad av de gamla husen och vattnet.
Vi gick med vår guide i spetsen till Marcusplatsen och snabbt vidare till stället där vi skulle äta. Man hinner inte se så mycket. Mesta tiden spana man efter vår guide Ivo som har en flagga från Venedig på sin pinne.  Är lite besviken på den här resan. Det här stället var väldigt ordinärt. Dålig service. Vår pasta var helt smaklös.
På hotellet är det samma sak. Man får förrätt, varmrätt och efterrätt. Men det är inte den Italienska mat man hade förväntat sig. Och de två första dagarna har man haft att man kan välja mellan fisk och kalkon. Ser med spänning emot vad vi får i kväll.
Vi fick åka gondol också. Tillsammans med fyra andra så vi var sex i båten. Helt smockat på kanalen. En turistfälla.
Nu är vi på väg hem. Bussresan tar nästan tre timmar🙁.
Tidvattnet översvämmar Marcusplatsen

Söndag 23sept

Publicerad 2018-09-23 21:52:47 i Allmänt,

Det har varit två långa dagar. Det kändes konstigt att komma hem i fredags och sen genast ladda om för nästa resa. I går, vi vaknade tidigt och jag trodde att vi skulle ha massor av tid över innan vi skulle åka. Men det fanns massor att göra, räfsa gräsmattan, plocka upp alla nedfallna äpplen. Ännu fler efter stormen Knud. Att springa blev förstås inte av och kanske bra det, min förkylning är inte bra. Oscar och Johanna körde oss till stationen. 15:15 gick planet från Kastrup, två timmar senare landade vi  i Bologna. Och jag hade en hemsk landning, trodde att trumhinnorna skulle sprängas. Det gjorde så ont.
Det tog lite tid innan vi var framme vid vårt hotell i Sesenatico, hotell Cesar.
Middag och sen stupade vi i säng.ganska hårda sängar, men det som gjorde det svår att sova var mest min förkylning.
Idag Söndag. Stack ut och joggade trots min förkylning, sprang på stranden i ung 30 min. Fantastiskt att springa och se solen gå upp.
Bussen gick 9:30 till San Marino. San Marino som är en egen stat, vilket gjorde att jag har lagt två länder till min lista över vilka länder jag har besökt😊👍.
Ett fantastiskt ställe, jag och Tomas gick till alla 3 tornen. Vädret är också helt fantastiskt, när vi kom hem gick vi ner till stranden. Solade och badade en stund. Ja sen har vi ätit middag, Tomas och jag har gått en kort promenad. Jag sitter på balkongen i detta nu, lyssnar på Ted Gärdestad på Spotify och dricker kaffe. Snart dags att lägga sig.
Hoppas att den här förkylningen snart går över. Jag vill bli frisk.

Borta bra men hemma bäst...

Publicerad 2018-09-21 20:29:05 i Allmänt,

Vi kom fram till Lund en timme försenad.
Växlade pengar till morgondagens resa till Italien på Forex. Känns märkligt att vi skall åka iväg redan i morgon. Det känns lite jobbigt men blir säkert trevligt.
Tomas hämtade mig så jag slapp gå hela vägen hem.
Sen har jag packat upp och tvättat. Försökt nå alla barnen. Skönt att vara hemma😊.
Hoppas att jag hinner springa en runda i morgon innan vi åker.
Chillar framför TV:n. Tomas väljer musiken🙃.

På väg hem

Publicerad 2018-09-21 13:06:00 i Allmänt,

Sitter nu på tåget på väg hem, byte i Mjölby. Och än så länge rullar vi på trots allt prat om stormen Knuts framfart. Vi får hoppas att vi inte kommer att beröras av den.
De här dagarna har gått fort. Vi har tränat både onsdag morgon och torsdag morgon på ett Acticgym som man kan gå till om man bor på hotellet. I morse hade jag lagt fram löparkläderna men det regnade och jag fegade ur. Dumt för det hade varit roligt att se lite mer av Örebro.
Några föreläsningar har stuckit ut: Dansaren Tobias Karlsson och Aron Andersson som drabbades av cancer när han var åtta år och efter operationen var hans ben obrukbara på grund av att man skurit av nerver.
Fantastiska föreläsare båda två.
Röntgenläkaren Peter Aspelins föreläsning var också mycket bra. I övrigt lite olika kvalitet.
Maten har varit helt ok. Mingel på onsdagskvällen. Vi gick till puben och tog en öl och väntade inte på att discot skulle börja. Bankett igår kväll med 3 rättersmiddag. Arrival spelade, ett band som spelar ABBAlåtar. Det fick igång alla. Många stannade kvar på discot. Jag gick hem efter att Arrival spelat klart.
Lugn morgon, efter frukosten, utcheckning från hotellet, väskorna släpade vi med till Conventum.
Och nu sitter jag på tåget, har ätit hälften av min vegetariska wrap. Kl 16:30 skall vi vara framme i Lund.
Läser Runners World.

Tisdag 18 September Röntgenveckan i Örebro.

Publicerad 2018-09-18 22:03:00 i Allmänt,

Det har varit en lång dag. Tåg från Lund 7:22
Byte i Mjölby. Framme i Örebro strax efter halv tolv. Gick till hotellet. Mitt rum var inte klart så jag bara sätta in min väska. Till registreringen
Lunch. Första föreläsningen Stroke. Kaffe. Sen en föreläsning där en röntgensjuksköterska berättade om sitt liv med flera operationer och där fysisk aktiviteter hjälpte henne tillbaka varje gång.
Mingel sen. Sen gick vi hem, jag checkade in. En öl på O’Learys. Och nu ligger jag i sängen på mitt fina hotellrum.  (null)

Förkyld😢

Publicerad 2018-09-17 21:17:03 i Allmänt,

Vaknade i morse och det kändes som om jag var överkörd av något tungt. Lite berodde det väl på att vi fick jobba till kl tolv i går kväll. Men halsen känns raspig, ögonen grusiga och en allmän trötthet. Gick hem lite tidigare. Hade tänkt träna men tog det lugnt istället. Hoppas att det går över snabbt. Handlade och lagade mat. Åker till Örebro i morgon bitti på Röntgenveckan. Har lite blandade känslor. Men får göra det bästa av det. Lite om gårdagen: Hann umgås lite med Jeanette och Emelie innan de åkte hem. Vi hann med en promenad i det fina vädret. Som vanligt när vi är ensamma igen kommer klumpen i bröstet. Men så är ju livet.  Det viktigaste i livet är att vi  även om inte är lyckliga alltid i alla fall tillfreds med vår tillvaro. Just nu har vi lite turbulens i familjen. Känner att jag bara orkar tänka att allt kommer att ordna sig. Kan inte heller gräva ner mig i dystra tankar.
I går blev det en kort träningsrunda i det ganska fina vädret.
Nu skall jag plocka ur tvättmaskinen och gå och lägga mig och vårda min förkylning.

Lördag 15 september

Publicerad 2018-09-15 19:21:40 i Allmänt,

Flera dagar har gått sedan jag senast skrev. Kort om de senaste dagarna.
Torsdag. AW med jobbet. Ingen träning alls den dagen.
Fredag.
Tog mig till gymet på morgonen. Hade tänkt att träna efter jobbet men åkte hem, handlade  och fixade härhemma. Fullt hus kommer det att bli här hemma. Jeanette och Emelie kommer ner. Lennart och Erika kommer. Niclas bor tillfälligt hos oss. Oscar och Johanna kommer. Det blev en trevlig kväll. Jag har beredskap men inget jobb på fredagskvällen
Idag, lördag. Brunch här hemma innan syskonen åkte iväg till Köpenhamn.
Jag har jobbat mellan 11 och 3. Ingen träning😢. Har inte lust. Har handlat och tagit reda på lite äpplen, gjort en omgång juice till av de äpplen som trillat ner.
Tänkte tillbringa resten av kvällen i soffan framför TV:n.
Knycker bilder som jag fått under dagen från deras Köpenhamnstripp.

Igår på väg från Stockholm.

Onsdag 12 september

Publicerad 2018-09-12 22:31:28 i Allmänt,

Min nya klocka.
Denna dag:
Gymet på morgonen😊
En ganska bra dag på jobbet!
Sprang en runda när jag kom hem💪
Stod på fel affär för att hämta ut min nya löpklocka. Jag stod på Fäladstorget dit jag brukar få mina paket. Klockan fanns på Ica Tuna. Så det blev till att fara dit. Och eftersom jag körde bil dit och fick betala parkeringsavgift, så kände jag mig tvungen att handla där eftersom man då fick parkeringsavgiften betald då😊.
Resten av kvällen har gått åt till att försöka lära mig underverket.
I går tisdag:
Gymet på morgonen✔️
Ganska tuff dag på jobbet men tiden gick fort.
Tisdag= Skrylleträning, även om det regnar. Så det blev backträning på milens sista backe i regnet.
Skönt i bastun efter träningen.
Kvällen avslutade vi hemma hos Oscar. Han fyllde 31 år. Tänk vad tiden går fort. Vi hade med oss räkmackor. Han bjöd på kaffe.

Måndag

Publicerad 2018-09-10 21:28:25 i Allmänt,

Klev upp klockan 7 för jag hade så mycket att göra, börjar jobba kl 11.
Gjorde äppeljuice ✔️
Åkte ut till Coop och handlade räkmackor till i morgon✔️
Sprang på löpbandet 30 min med fartökningar.✔️
Cyklade ner till stan och Grand Hotel och köpte presentkort✔️
Lugn dag på jobbet och jag hoppas förstås att natten blir lugn eftersom jag har beredskap.

Söndagskväll och valvaka

Publicerad 2018-09-09 20:48:37 i Allmänt,

Helgen snart slut. Besök på Botan tillsammans med Emma och Julia på förmiddagen medan Niclas sprang i Sövde med Coach K Runners. Fortfarande fint väder. Började med att fika. Besöket i växthuset var uppskattat men båda ville ta med sig vaktelägg hem. Men det fick de förstås inte.
Max på vägen hem.
När Niclas och barnen åkt hem blev det en springrunda. Fantastiskt med så fint väder i September.
Åkte ut och köpte en matta till tvättstugan på Matthuset. Den blev jättefin där.
Vi har ätit bl.a resterna från igår: paj, stekta grönsaker och en grönsallad.
Och nu tittar vi på Valvakan. Ett väldigt oviss resultat. Vi får se vad som händer.
Och min löparklocka har lagt av😢.
(null)

Går inte att få liv i min gamla klocka. Måste köpa en ny

Lördagskväll

Publicerad 2018-09-08 22:49:58 i Allmänt,

Det har varit en ganska jobbig dag. Vi hann fixa till det mesta av röran här hemma. Gjorde två pajer bestående av lax, räkor och sparris. De blev riktigt goda. Lagade en äppelkaka, god den också. Vaniljsås och glass till😋.
Klippte gräset. Gjorde äppeljuice av äpplen från "Jeanettes äppelträd"   Andra gången den här hösten, hoppas att jag fortsätter att vara så flitig. Det känns rätt att försöka ta vara på alla äpplen och det är så många som trillar ner. Emma, Julia och Niclas sover över. Niclas skall springa i Sövde i morgon, då skall Emma och Julia vara här.
Ingen träning idag. Om man inte räknar alla gånger jag gick i trappan till ovanvåningen. Och klippte gräset med en handgräsklippare. Men det är väl det som kallas vardagsmotion.
(null)
Presenter från mig och E&J låg och väntade på födelsedagsgrisen när han vaknade.
Tvingad att ha mössan😊.

Andra lördagen i september.

Publicerad 2018-09-08 08:52:01 i Allmänt,

För en vecka sedan vaknade jag upp hos Emelie och då låg tjejmilen framför oss.
Idag har jag nog en jobbigare dag framför mig.
Tomas födelsedag ❤️.
Kanske hinner vi fixa lite med grovköket              ( Tomas vill säga,  fast det är hans födelsedag).
Jag måste baka pajer. 2 laxpajer och en äppelpaj. Klippa gräset. Dammsuga. Damma,  byta dukar. Tänkte göra äppelmust.
Blir kanske ingen tid för löpning.
Vi blir inte så många. Emelie är i Madrid. Oscar är med kompisar. Jeanette med familj är i Stockholm. Erika, Niclas, Emma och Julia kommer😊.
Nu skall jag ta mig an dagen💪.
Val i morgon. Men jag har röstat!

Fredagskväll.

Publicerad 2018-09-07 22:29:35 i Allmänt,

Det har varit en ganska jobbig vecka. Haft två kvällar den här veckan. Tror inte att jag skall lägga upp fler träningsscheman. Idag blev det gymet på morgonen. Efter jobbet hade jag tänkt springa på löpbandet men var alldeles för trött. Det blev 30 min på crosstrainern. Vi hade bestämt oss för att handla till morgondagen. Tomas fyller år. Så mycket fredagströtta begav vi oss först till systemet. Sen åkte vi till Nova där vi åt på Wookkitchen. Deras mat är helt ok. Därefter blev det Coop för att handla mat. Efter att ha packat upp alla kassar blev det uterummet och ett glas rött vin och Icakuriren, och livet känns bra.

Torsdag 6 September

Publicerad 2018-09-06 21:36:57 i Allmänt,

Hinner inte med. Tiden bara rusar iväg.
Tisdag 4/9
Gymet på morgonen✔️
Skrylle på kvällen korta intervaller samt crosstraining. ✔️
Onsdag5/9
Jobbar kväll. Kort löprunda på förmiddagen innan jag började jobba. ✔️
Lugn kväll, inget jobb på beredskapen✔️
Och idag:
Jobbar kväll. Har beredskap. Kunde inte sova längre än till kl 6, låg och vred  mig i sängen till kvart över sju. Till gymet vid 9. Sprang på löpbandet, trots det fina vädret. Cyklade ner till stan. Tog en Tiramisulatte på Espresso House. Klippte mig på Skult. Ångrar mig lite, borde kanske inte ha klippt så mycket. Lugn kväll på jobbet.

Måndagsspinning utan Suzan

Publicerad 2018-09-03 23:05:34 i Allmänt,

Det är väl bara att vänja sig men trist är det.
Och mitt träningsschema för veckan sprack redan första dagen. Det blev gymet i morse. Men efter jobbet gick jag hem och lagade mat och gick sedan till spinningen som började halvsju. Således ingen löpning på bandet innan spinningpasset.
Har kommit på att vi har gått över till vinterschemat den här veckan, så de två dagarna jag har beredskap jobbar jag kväll. Så det blir till att tänka om.
Vi har lagt det mesta av det  golv vi skall lägga i grovköket i kväll. Det blir fint när det blir färdigt.
Nu är klockan jättemycket och jag borde ha lagt mig för länge sedan.

Preliminärt träningsschema nästa vecka

Torsdag
Styrketräning på morgon
Löpbandet innan spinning
Spinning 30 min med Linda ( har beredskap )

Fredag
Löpträning ute kortare runda

Lördag
Tomas födelsedag
Helst någon form av löpträning
Söndag
Löpning

Sen får vi se om det håller. Det brukar det inte göra😊.

På väg hem

Publicerad 2018-09-02 18:30:26 i Allmänt,

När jag lämnade Emelie och Jakob i förmiddags hade jag en stor klump i bröstet och det kändes som om tårarna skulle komma i en störtflod. Åkte ut till Axelsberg, gick en runda med Jeanette och Daniel i den underbara natur som finns därute. Det vackra höstvädret gjorde det till något alldeles extra. Sen åt vi kräftor och till detta en Västerbottenostpaj och grönsallad med mozzarella. Så gott!
Kom lite sent iväg till tåget men hann förstås.
Det är så svårt att åka iväg. Och klumpen i bröstet finns kvar. Lite drygt 2 timmar kvar innan jag är framme i Lund.
(null)
Det är så fint i Axelsberg
Måste ha med en bild på medaljen.

Söndagsmorgon

Publicerad 2018-09-02 08:08:46 i Allmänt,

När jag vaknar och drar upp rullgardinen möts jag av en knallblå himmel. Trodde inte att det skulle bli så fint väder.
Det var svårt att somna igår kväll. Eftersom jag hade fönstret öppet så hördes de festande människorna ganska tydligt.
Skall ut till Axelsberg sen, kanske hinner vi ut och gå i det fina vädret.
Alltid vemodigt när man skall åka efter att ha varit nära varandra. Men så är det ju här i livet.

Under timmen

Publicerad 2018-09-01 23:57:48 i Allmänt,

Årets tjejmil avklarad. Klarade att springa under timmen. Ingen stor marginal, 58.34 tror jag det var. Första km var det trångt. Allt eftersom tunnades det ut. Det var helt ok väder att springa i.  När solen tittade fram blev det ganska varmt. Ölen tog slut på After Run. Så det fick bli rosé. Inte riktigt samma sak.
Emelie fixade mat här hemma. Jeanette, Gerd och Marie anslöt vid halvsjutiden. Torsk tillagad i souvide. Potatis i ugn, diverse grönsaker till.