Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Dagarna innan operationen

Publicerad 2012-11-01 19:06:57 i Allmänt,

Lördag eftermiddag 13 oktober
En konstig känsla att befinna sig som patient. Misshandlade armar. Mina fina kärl. Hur kan man misslyckas så?
 
Jag ser fram emot måltiderna, kaffet och naturligtvis besöken. Jeanette, Emelie och Tomas har varit här ett par timmar. Av Emelie och Jeanette fick jag Elle Mat & Vin, en smaskig chokladkaka följde med tidningen. Mitt liv har på kort tid förändrats så mycket. Egentligen har jag känt knölen under mycket lång tid, men nu i sommar har det skett en förändring. Så till sist beställde jag tid till läkare.
 
Torsdag 11 oktober
I torsdags morse var jag på Sankt Hans Hälsocentral. Jo de kunde ju konstatera att mycket riktigt finns där en mycket stor knöl. Jag gick gråtande till jobbet. På läkarnas bekymrade miner förstod jag ju att det här kunde vara en malign tumör. Torsdagen kändes tung, men kvällen blev ändå ganska bra. Vi gick Ulastigen i Skrylle Tomas och jag. Vi pratade om tiden som skulle komma, att den kunde bli tuff. På natten kunde jag sova ganska bra.
 
Fredag 12 oktober 
Fredagen gick mycket till att vänta på CT-remiss från Sankt Hans Hälsocentral. Ann kollade och pratade med Röntgen 1. Mette skulle göra CT:n. Helena D och flera andra fick ta emot mycket av min ångest. Halina hade köpt en chokladkaka till mig som tröst. Den tröståt jag på fredagskvällen. Jag hade verkligen en fruktansvärd ångest. Jag tänkte på hur jag skulle klara att kämpa på. Tänkte på att jag inte skulle bli 65 år, ha maten klar till Tomas nr han kom hem från jobbet. Kollade mina provsvar, två stycken var rödmärkta, förhöjda. Jag googlade, det ena gällde coloncancer och det andra skada på levern. Jag hade bilden helt klar för mig: coloncancer med levermetastaser. Så fruktansvärd den eftermiddagen var. Jag försökte sysselsätta mig med olika saker och Didriksson var en klippa. Klockan blev fyra, nu var det dags för CT:n. Mette hade fått ner Johan O som hjälp. Det kändes verkligen bra. Bättre än de två kunde jag inte få. Mette satte gröna nålen med precision som vanligt. Händerna ovanför huvudet. Fan vad liten jag kände mig. De började köra, men sen blev maskinen tyst. Mette kom in och sa att de skulle kalla på en doktor för att rätt undersökning skulle göras. Det blev CT aorta istället. Ett stort aortaaneurysm. Kan ni fatta hur det kändes. Jag var GLAD för ett gigantiskt aortaaneurysm! Kärlkirurg tillkallades. De rådde oss att åka till akuten i Malmö för att etablera kontakt. Hem, äta lite, lämna Lufsen till Erika. Sen Malmö och akuten. Vi fick vänta cirka en och en halvtimme innan vi fick komma in. Jag fick först ligga på ett övervakningsrum. Fullt uppkopplad, stirrigt var det. Kirurgdoktorn Karolina kom och pratade med mig och informerade om vad som skulle hända härnäst. Jag hade ju trott: Endovaskulär behandling med stent, men mitt aneurysm var mycket komplicerat och de hade tittat på bilderna och enats om att öppen kirurgi vore det bästa. Läskigt. Blev inlagd. Kom till avdelning 10 på Kärlkirurgen.
 
Första natten fick jag vara ensam på rummet. Sov dåligt. Nu när jag vet om det här med aneurysmet så känns det så mycket mer.
 
Lördag 13 oktober
Klockan 5.45 kom de in och störde för en temperaturkontroll, 37,2 grader. Försökte somna om. Frukost klockan åtta. Fick en pratsam herre till bordet. Han hade diverse sjukdomar. Han hade gjort en angio hos oss på neuroröntgen. Tillbaka till rummet, kollade Facebook. Skickade lite sms. Lite olika kontroller, puls, EKG, blodtryck. Så nästa höjdpunkt: lunchen, någon slags friterad fisk, potatis och gröna ärtor. Helt OK. Samma pratsamme man vid bordet.
 
Lördagkväll 13 oktober
Nu är klockan 20.10. Alla har åkt hem. Niclas har också varit på besök. Tomas och Emelie var här för andra gången, med sig hade de Erika i rullstol (tillhörde dialysen, upphittad på vägen) och Oscar. Roligt att träffa alla. Nu har jag fått en rumskompis, en man. Han har åkt till röntgen för att göra en CT angio.
 
Jag hoppas att jag blir första patient imorgon. Jag vill helst inte vänta. Jag vill ha det överstökat.
 
Jag hoppas verkligen att det går bra.
 
Jag fick en klexane spruta i magen. Det gjorde skitont efteråt. Dessutom sa sköterskan att jag var för mager. Det var inte hon.
 
En sak vet jag nu med bestämdhet. Den förfyllda koksaltsprutan måste ha någon form av tillsats. Man får en obehaglig smak i munnen och lukt i näsan.
 
Jag fick träffa den andra kirurgdoktorn, Sigge, som ska vara med på operationen. Trevlig, gjorde en teckning till mig. Jag känner förtroende för de båda läkarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela