Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Tredje dagen i Paris

Publicerad 2019-05-04 04:48:13 i Allmänt,

När vi vaknade i morse var det 6 grader och hällande regn. Vi tog det lugnt på rummet men regnet fortsatte. Det blev tunnelbana ner till Saint Marcel. Vi har en tunnelbanestation bara 50 meter från hotellet. 
Vi gick in i första bästa affär och köpte paraplyer för 16 euro stycket , som hittat. Vet inte hur många paraplyer vi har därhemma. 
Vi gick till Hotel des Invalides, nu är det ett museum, namnet kommer av att invalider från kriget fick bo där. Det byggdes sent 1600tal och fortfarande bor det ett dussintals krigsveteraner där. Kyrkan där Napoleons sarkofag finns är fantastisk att se. Vi besökte också Muse’e de l’arme’e, intressant att se och man kan ju fundera på hur världen hade sett ut om Hitler vunnit kriget, hemska tanke. 
Sen gick vi vidare mot ännu en fantastisk byggnad, Muse’e d’Orsay, hela Paris är fyllt av otroliga byggnader. 
Där pågick flera utställningar men jag var inte det minsta sugen på fler muse’er. Så vi gick vidare mot Louvren som jag inte heller var sugen på. Men just då kom solen fram och vi satt där  framför Louvren och insöp atmosfären. 
Klockan hade hunnit bli ganska mycket och vi var hungriga. Det blev ett ställe som hette Le Cafe’ de l’Epoque, 4 av 5 på TripAdvisor. Ölen kostade 10 euro och smakade inte mycket. Vi har haft svårt att hitta bra vegetariskt på de restauranger vi ätit på. Nu har vi inte varit inne och kollat på nätet. Lite bortskämda med att det i Sverige finns ett bra utbud på de flesta restauranger. Men vi hittade en ravioli med svamp, vi tror att det var svamp i alla fall. Det var gott😋. 
Sen blev det tunnelbana hemåt, vi handlade kaffe på McDonalds, vi har en mackedonkan i samma hus som vårt hotell, men där har vi inte ätit. Handlade chips och choklad också. Förfallet är stort, ingen träning massor av skräp. 
(null)
Vad ni än gör, köp inte den här ölen, odrickbar. 
(null)
Goda chips, tur att det var en liten påse. 
(null)

(null)
Ravioli med svamp, tror vi i alla fall. 
(null)
Utanför Louvren 
(null)

(null)
Hotel des Invalides 
(null)
Napoleons grav 
(null)

(null)

(null)

(null)
Nu på kvällen skiner solen och himlen är blå. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela