Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Torsdag

Publicerad 2022-07-20 22:38:55 i Allmänt,

Ligger i sängen. Vaknade 6:15. Kunde inte somna om. Ligger och tänker. Undrar varför våra tankar har så stor påverkan på våra liv. De styr oss i mångt och mycket. De håller oss vakna på natten. Vi borde redan från början få lära oss att bemästra  tankarna. Jag ÄR INTE mina tankar. Även innan det här med Tomas hände så hade jag läst lite av Echart Tolle och det hade fastnat att man inte är sina tankar. Hur viktigt det är att inse det. Vi ska leva i nuet. Inte tänka på det som varit, inte tänka på framtiden. Det finns egentligen bara NU. Jag hade såna förväntningar på mitt och Tomas kommande liv. Vad vi skulle göra.  Hur bra allt skulle bli. Så mycket tid vi skulle få tillsammans. Men det var mina förväntningar. Jag vet ju att han inte hade samma förväntningar, nu så här efteråt har jag så många frågor och hade velat fråga honom mycket mer, inte bara ta för givet att han ville samma som jag. 
Det är en sak att veta hur man ska leva,det är svårare att leva efter det. Undrar om någon klarar det fullt ut? Lyssnar just nu på " Så in i själen " av Agneta Sjödin. Det är en bra bok säger alla de här filosofernas ord, eller kanske inte filosofer, utan kända psykologer, livsterapeuter och andra.  Jag ska försöka bli en "nuetmänniska". Att klara av den här sorgen, ja det går. Men att helt fullt komma tillbaka som människa, går det? Men kanske… men sorgen och saknaden måste få ta plats och finnas med. Men jag måste börja glädjas åt livet igen.  Jag har inte tid att inte börja leva igen. 
Igår hade jag en ganska bra dag. Jag och Emma var vid Saxtorpssjöarna tillsammans med Anki och Magnus. Vi testade vår SUP. Magnus var en bra lärare till framförallt Emma. Så fint väder. En fin dag. Trisngelspelet från  Älvsbyn fick jag hämta på Malmborgs, blev en lagom promenad ner. 
Satt sedan en stund på balkongen med Erika. Såg sedan två avsnitt av Virgin river. Ny säsong har börjat. 
Siv, nu ska du ta dig an den här dagen. Leva i nuet.
(null)









Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2022-07-22 03:41:15

Tror att det är bra om du kan, du är stark! PUSS

Postat av: Emelie

Publicerad 2022-07-22 03:41:16

Tror att det är bra om du kan, du är stark! PUSS

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela