Livet efter fjortonde januari.

Jag startade den här bloggen/dagboken 2012 då jag blev opererad för ett stort bukaorta-aneurysm. Jag ville komma tillbaka till livet. Det har jag väl gjort nu. Mina mål att springa ett marathon och Lidingöloppet 30 km är uppfyllda. Nu januari 2022 skulle "Livet börja", jag blev pensionär på"riktigt". Tomas min man skulle bli halvtidspensionär. Vi skulle göra så mycket tillsammans. Det som sen händer den 14 januari 2022 är det värsta som hänt mig hittills i mitt liv. Min fina Tomas avslutar sitt liv efter en kort tid av psykisk ohälsa. En del av mitt liv tar slut där. Jag har en stor fin familj och nu tar vi en dag i taget tillsammans. Men saknaden är så stor. Så min blogg fortsätter, jag behöver komma tillbaka ännu en gång. Men den här gången blir det så mycket svårare.

Resan till Kiruna och bestigning av Kebnekajse.

Publicerad 2023-09-01 15:58:00 i Runningforward.blogg.se,

Har inte skrivit på länge. Tiden har inte räckt till. Har haft fantastiska dagar. Blev hämtad fredag den 25 av Susanne och Lotta. Susannes man körde oss till Sturup. Flyget till Kiruna blev försenat, gjorde inget visade det  sig att det var samma plan som skulle ta oss vidare. Vi hade mellanlandning på Arlanda. 
Flygbuss in till Kiruna. Med Google Maps hjälp tog vi oss till vandrarhemmet. Efter att ha installerat oss tog vi oss med buss till nya centrum. Kiruna är en mycket märklig stad. Flera delar av staden flyttas på grund av att gruvdriften underminerar marken. 
Vi åt på Scandichotell och passade sedan på att besöka skybaren. Bara för att titta. Buss hem sen. 
Lördag 26 augusti 
Vi tog tåget till Abisko, gick till linbanan och tog den upp till Njulla, sedan vandring upp till toppen. 4 km tur och retur. Fantastisk utsikt och lapporten var fantastisk att se. 
Tillbaka till Abisko fjällstation där vi först tog oss ner till Torneträsk och passade på att ta ett dopp. Med Lapporten i bakgrunden var det helt magiskt. Fjällröding avnjöts på fjällstationen, gott och dyrt. 
Buss tillbaka till Kiruna. 
Jag och Lotta tog sedan en kvällstur för att eventuellt få se norrsken. Vi gick midnattssolstigen. Lät ju fint men plötsligt slutade stigen på en väg. Inga fler skyltar. Vi hade pannlampor som tur var. Vi hamnade i      " Middle of nowhere"   Lite kusligt. Vi såg inte Kiruna. Bara mörkt. Till sist när vi rundat skidbacken och ett gruvområde såg vi äntligen stan. Där kördes runt i stora amerikanare med musiken dunkande, lite konstigt eftersom staden på dagtid varit så lugn. Till sist kom vi lyckligt hem och inte såg vi något norrsken. 
Söndag 27/8 
Planen var ishotellet, där stod vi och väntade vid busshållplatsen, i tidtabellen verkade det som om det skulle gå en buss. Men icke, inte längre på helgdagar. Så det blev taxi. Vi stannade vid Jukkasjärvis kyrka och gick sedan vidare genom byn. Passade på att äta vår medhavda fika på en brygga invid ishotellet. Besök på ishotellet, fantastiskt att se. Lyssnade först på hur det kom till sedan tittade vi på de fantastiska rummen. 
Vi tog en drink utomhus på den andra serveringen. För kallt att sitta i baren på själva ishotellet. 
Taxi hem sen. 
Vi gick sedan och mötte de andra när de kom med flygbussen. Mat sedan på vandrarhemmet, det blev buffé. 
Måndag 
Nikkalouktaexpressen till Nikkaloukta, därefter vandring till Kebnekajse fjällstation. Vi sov i två fyrbäddsrum. Vi hade släpat mat med oss. Anita och Danny lagade maten den här kvällen. Vegetarisk korvgryta med pasta. 
Tisdag
Regn hela dagen, ingen tanke på att bestiga Kebnekajse idag. Jag och Lotta gick fjällstigen i regnet. Vi tog dessutom två grocache. Idag lagade jag, Susanne och Lotta maten. Halloumistroganoff med ris. 
Onsdag. 
Lite dimmigt och disigt men nu var det dags. Mot Kebnekajse. Det var tufft, det var magiskt, så fantastiskt att ha kommit upp till toppen. Trots min höjdrädsla, trots VirreVarre. Det tog oss 7 timmar upp. Att gå ner var ännu jobbigare. Jag har aldrig sett så många stenar. Har hoppat på stenar över bäckar, nästan trillat i. Tillbaka på fjällstationen avnjöt vi trerätters middag. 
Torsdag
Några bestämde sig för helikoptern tillbaka till Nikkaloukta men jag, Jonas, Lotta och Elias gick tillbaka vi valde att ta båten i en sträcka av 6 km. Våfflor på Enoks innan vi gick vidare till Nikkaloukta. Vi hade fint väder och nu sluttade det svagt utför. Vi fick vänta en bra stund i Nikkaloukta innan bussen kom. 
På kvällen blev det samma matställe, jag valde pizza, en Vegetariana, en äcklig sådan, massor av ost. Den pizzan kräkte jag upp sedan på natten. Jag var riktigt dålig, Elias hade också kräkt under natten. Sen var det Lottas tur när vi var på väg ner till Kiruna centrum på fredagen. Så vi satte oss i ett rum på vandrarhemmet tills taxin kom för att ta oss till flygplatsen. 
Skönt att komma hem. Packade upp, duschade, ringde en massa samtal, däckade. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)












Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela